Miten Pomar-mallistot syntyvät ja mistä ideat tulevat?

Kirjoittaja Woolman Oy,

Pomar mallistoista vastaa Design Manager Minna Peltomäki. Blogissa Minna kertoo miten Pomar-mallistot syntyvät ja mistä ideat tulevat.

Pomar suunnittelutiimiä vetävällä Minnalla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus jalkineiden suunnittelusta Pohjolan olosuhteisiin. Hän on valmistunut Wetterhoffilta Hämeenlinnasta jalkinesuunnittelijaksi ja sen lisäksi saanut kengäntekemisen oppia sekä kouluttautumalla että kädestä pitäen vanhemmilta alan mestareilta. Suunnittelun lisäksi Minna on vahvasti mukana Pomar brändin kehittämisessä. Voidaan siis sanoa, että Minna tuntee kengän läpikotaisin suunnittelusta, kengäntekoon ja brändin rakentamiseen. Mutta uuden oppimista riittää aina ja se onkin tässä työssä parasta, hän kertoo.

-Suunnitellessamme uutta mallistoa haluan ymmärtää syvällisesti kuluttajan odotuksia tulevalle sesongille. Pohdimme aina miten uudet trendit soveltuvat Pomar elämäntapaan ja muodostamme trendien pohjalta oman näkemyksemme, joka ohjaa uuden malliston suunnittelua.

-Etsimme materiaaleja, valitsemme nahkasävyjä, suunnittelemme pohjia, muotoilemme lestejä ja haemme ideoita kaikkialta ympäriltämme. Messumatkat ja matkat ylipäätään ovat tärkeitä tuuletuksen paikkoja suunnittelijalle. Samaa tahkoa ei voi aina vääntää, vaan on katsottava maailmaa monipuolisesti ja oltava avoin uudelle. Myös eri markkinoiden odotukset ja tarpeet on otettava huomioon. Vientimaistamme vaikkapa Japanissa ja Ruotsissa on aivan omanlaisensa toiveet mallistolle, Minna kuvailee.
-Viimeaikoina olemme systemaattisesti pyrkineet hakemaan tuotteisiimme yhä ekologisempia materiaaleja ja työtapoja. Vastuullisuus kaikissa muodoissaan ohjaa suunnittelua ja olemmekin tuoneet mallistoon mm luontoa säästäen parkitut TERRACARE-nahat sekä vegaaniset jalkineet.

-Tärkeää on myös kuluneesta sesongista saatava palaute kaupalta, mikä on ollut hyvää ja missä on kehitettävää. Innoitusta suunnittelutiimille antaa aina myös mallistomme saama palaute sosiaalisessa mediassa. Sitä saamme paljon ja olemme siitä erittäin iloisia. On hienoa kuulla miten joku on löytänyt mallistostamme juuri hänelle sopivat kengät ja yhtälailla arvokkaita ovat saamamme kehitysideat. On myös aina mukavaa nähdä Pomar-kengät kadulla käyttäjänsä jalassa, nähdä ihminen kenkien takana.

-Erityinen hieno kokemus oli huopamallistomme tammikuussa 2017 saama Fennia Prize Honourable Mention -tunnustus hyvästä muotoilusta. Panostammekin muotoiluun ja Pomar-brändin kehittämiseen vahvasti. On innoittavaa nähdä, että tähän saakka tekemämme työ on otettu hyvin vastaan. Esimerkiksi monet bloggarit ovat iloksemme tykästyneet Pomar-kenkiin. Ja kehitys tietenkin jatkuu.

-Uuden malliston luominen on aina sekä innovaatiota että evoluutiota. On tärkeää, että kuluttajien tuntemat Pomar vahvuudet ovat malliston runko, jonka pohjalta luomme uutta. Suunnittelussa pidämme aina mielessä, että Pomar on tunnistettavasti rennon tyylikäs, pohjoismaiseen elämäntapaan ja säihin sopiva sekä ilmeeltään ajankohtainen eli Nordic Casual, toteaa Minna.